2012. április 29., vasárnap

Kefír

Kefir


A kefir a Kaukázus északi részéről származó joghurtféleség, amely nem csupán tejsavbaktériumokat tartalmaz, hanem élesztőgombákat is. Vegyes erjesztéssel készül, mert a levegőt nem igénylő (anaerob) lebontási folyamatok közül mind a tejsavas, mind pedig az alkoholos erjedés végbemegy benne. A hagyományos kefirt friss tejből és kefirszemcsékből készítik. A kefirszemcsék szerkezete a tejbaktérium és az élesztő szimbiotikus kapcsolatából alakult ki. Ezek a szemcsék puha, fehér biomassza-képződmények, amelyek proteinekből, lipidekből (zsír) és oldódó poliszacharidokból állnak. A kefirkultúrában (kefirgomba) a lactococcus és lactobacillus fajok mellett van egy torula kefir (Candida pseudotropicalis) nevű élesztő és még más cukorbontó élesztőfaj is, amelyek 18-22 °C körüli hőmérsékleten szaporodnak.

A kefir krémes állagú, íze enyhén savanyú. 35-40 féle aromát tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a kefir egyedi, kellemes aromájának kialakításához. A tejsav mellett szén-dioxid és kis mennyiségű alkohol is képződik benne, ettől lesz a jó kefir picit pezsgő. Az élőflórás kefir elősegíti az emésztést. A bél baktériumflórája a betegségek, gyógyszerek hatására megfogyatkozhat, a savanyú tejtermékekben lévő baktériumok azonban segítik a belek baktériumflórájának regenerálódását. A kefir több baktériumfajt tartalmaz, mint a joghurt vagy az aludttej.

Én szeretem a kefírt és ha tehetem, rendszeresen csinálok már magamnak itthon.

Sokáig szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, amit a kefír jótékony hatásáról írtak. Viszont amikor már rendszeresen fogyasztottam a saját magam által készített kefírt, rájöttem, hogy van jótékony hatása. Lassan, több mint fél éve készítem itthon a magam kefírjét és hetente 3-4 alkalommal iszok 7-8 dl kefírt. Amit tapasztaltam, hogy nehezebben kapom el a különböző, járványszerű vírusos és bakteriális fertőzéseket. Ezek között említeném a nátha, influenza, vírusos hasmenés, tüdőgyulladás betegségeket. Nemrég átestem egy kisebb fertőzésen, mivel nem fordítottam kellő figyelmet a kefír fogyasztására – két hetet kihagytam -, de a szervezetem könnyebben gyógyult meg (Ehhez kell egy 2-3 napos fokhagymás kúra. Naponta 1 fej fokhagyma fogyasztása). 2009-ben szedtem utoljára antibiotikumot. Két éve nem kaptam el az influenzát:)

A boltban is kaphatóak kefírek, de nem mindnek van megfelelőem jótékony hatása. Az élőflóra nélküliek finomak lehetnek ugyan, de az egészségre gyakorolt hatásuk, azon kívül, hogy az emésztőrendszert dolgoztatja, semmi. Az élőflórás kefírek már jobbak, de elég nagyok a minőségbeli különbségek. Amíg vásároltam az élőflórás kaukázusi kefírt, addig nekem a Milli és a Kunsági kaukázusi kefír vált be. Ezekből is tudunk kefírt készíteni otthon, de az igazi otthoni kefírhez kefírgombát használunk. Most leírom mind a kettő elkészítési módját.

Kefír készítéséhez zacskós pasztőrözött tejet használjunk. Tartós, féltartós, ESL, UHT és ultrapasztőrözött tejet ne használjunk. Friss tejből, forralás után, nekem még nem sikerült kefírt készítenem. Lehet 1,5%-os és 2,8%-os is. A 2,8%-osnak magasabb lesz a szénhidrát tartalma. 

Kefír készítése bolti élőflórás kefírből:

1 liter tejhez adjunk 200g élőflórás kaukázusi kefírt. Hagyjuk 24 órán át állni sötét 18-20 fokos helyen. 24 óra elteltével elkészült a finom kefír.

Kefír készítése kefírgombával:

Kezdjük a szükséges eszközökkel:
-         - a kefír érleléséhez szükséges edény (üveg, műanyag, porcelán)
-          - a kefír leszűréséhez kis lyukú műanyag szűrő
-          - esetleg fa vagy műanyag kanál

Fém eszközöket ne használjunk, mert azok reakcióba lépnek a gombával.
1 liter tejhez 170-200g kefírgombára van szükség és 24-36 óra alatt van kész, sötét 18-20 fokos helyen. 24 óra elteltével még nagyon híg és inkább aludt tej íze van. Igazán besűrűsödni 36 óra elteltével sűrűsödik be. Alkalmanként (amikor eszembe jut:D) érdemes összerázni az edény tartalmát. Az edényt teljesen le is zárhatjuk vagy ronggyal is lefedhetjük. Amennyiben befőttes üveget használunk, akkor annak a fedelének belső felületén műanyag bevonat legyen.

Amikor a kefír elkészült még utoljára összerázzuk és a műanyag szűrőn át leszűrjük egy nem fém edénybe. A szűrőben maradt kefírgombát vízzel lemossuk a rajta maradt kefír maradékától és vagy újabb adag kefírt készítünk vagy befőttes üvegben vízzel felöntve 2-3 hétig is eltarthatjuk a hűtőben.

Még pár szó a kefír jótékony hatásáról az egészségre:

A kefír a bélrendszeren keresztül fejti ki jótékony hatását. Segít az emésztőrendszerből kiüríteni a salakanyagot, a benne található baktériumok erősítik az immunrendszerünket, segíti az emésztést, a benne lévő vitaminok az anyagcserét segítik, hozzájárul a vér koleszterin szintjének csökkentéséhez és a vérnyomásra is jótékony hatással van. Természetesen az utóbbi kettő kedvező értékének eléréséhez csak a kefír nem elég:) Ahhoz más étrendi változtatás is szükséges.

A készülő kefír képekben:

kefírgomba
kefírgomba
a készülő kefír
a készülő kefír

a készülő kefír
a készülő kefír

a kész kefír
a kész kefír
   

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More