2012. szeptember 8., szombat

Kierkegaard és az Út


Kierkegaard már ifjú koromban megragadott (18-20 év). Valamiért késztetést éreztem a Vagy-vagy című művének kézbevételére. Soha nem olvastam ki, a mai napig nem emlékszem már, hogy mit olvastam, de azt tudom, hogy mély benyomást tett rám. Kierkegaard egyetlen művét sem tudtam végig olvasni, sőt, általában csak pár oldalt tudtam elolvasni, mert egyszerűen zsongott a fejem a tömény filozófikus írásától. Mégis, amikor ma (2012.09.08.) ezt olvastam a wiki oldalán, akkor ráismertem arra, amilyen felismerésre az eddigi utamon rájöttem. Kierkegaard akkori tudása szerint fogalmazta meg a kulcsfogalmait. Abban az időben a lélek csakis mint Isten adománya létezett, minden más teoria és lehetőség tiltott volt, de nem is ismerték, ezért Kierkegaard a műveiben csak a keresztény egyházon keresztül tudott véleményt alkotni, mely a filozófiájának alapja lett. De ezek a megállapítások a természet alaptörvényeit is tartalmazzák.


Kierkegaard filozófiájának kulcsfogalmai

A bűn
Kierkegaard különbséget tesz a bűn szókratészi és keresztény definíciója között: Szókratész értelmezésében a bűn tudatlanság. A kereszténység kimutatja: Szókratész definíciója elégtelen, mikor arra kérdez rá, hogy az ember a kezdetektől fogva ismerheti-e az igazságot, vagy csak később ismeri meg? Nem beszélhetünk bűnről tudás nélkül – írja Kierkegaard -: a bűn akkor keletkezik, amikor az ember már meglévő tudását valami elhomályosítja. A bűn tehát elsősorban nem a tudásban, hanem az akaratban rejlik. A bűn ellentéte a hit.

Én
Az „én” viszony, mégpedig az a viszony, ahogyan magunkhoz viszonyulunk.
Az ember testből és lélekből tevődik össze. Mindkettő az idő és térbeliség szférájában létezik, és a természet szükségszerűségének vannak alávetve. A kettejük viszonya azonban a szabadság, a végtelen szférájába tartozik. Elemei halandók, viszonyuk azonban halhatatlan.
Az ember tehát egy negatív, halandó (test, lélek) és egy pozitív halhatatlan részből áll, ami a kettejük közti viszony. Az emberben kapcsolat van a földi mulandó és az örök között. Ezt fejezi ki az, hogy a viszony önmagához viszonyul. Ez az ember én-je vagy más néven szelleme. Az én csak Istentől függ.

Kétségbeesés
Kierkegaard szerint a kétségbeesés az egész lényünket átfogó „halálos betegség”, és az örök tudatunkból, azaz a szellemünkből fakad. Az ember saját szintézisét félreérti és saját énjét tudattalanul vagy tudatosan elhibázza: az ember nem tudja vagy nem akarja Én-jét megvalósítani.
Amikor a kétségbeesés az ember Isten-eszméjével együtt létezik, bűnné válik. Az ember nincs bizalommal és hittel Isten iránt, ami a kétségbeesés határozott folyománya.


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More